صدانت
گفتوگو با علیرضا علویتبار با
عنوان «جناحبندیهای
جدید در
نواندیشی دینی»جناحبندیهای جدید در نواندیشی دینی
گفتوگو با علیرضا علویتبار
روزنامه هممیهن ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ / فرزاد نعمتی (خبرنگار گروه فرهنگ)
اختلافات فکری عبدالکریم سروش و محسن کدیور در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست. برای مخاطبان جدی روشنفکران دینی تاریخ این اختلاف البته نه به سالهای اخیر که به دهه۷۰ بازمیگردد؛ زمانی که انتشار «صراطهای مستقیم» مسبب مناظره کدیور با سروش و انتشار کتاب «درباره پلورالیزم دینی» شد. بعدتر نشر «بسط تجربه نبوی» نیز بر اختلافات افزود اما در دهه۹۰ نظریههای «رویای رسولانه» و «دین و قدرت» سروش به نقادی بیمحابای کدیور از او انجامید. در آخرین موضعگیری، سروش موضع «روحانی نامبرده» را از جنس «تکفیر» خود دانسته است و با اشاره به آنچه در مصر بر نصر حامد ابوزید رفت، در مذمت چنین عملی سخن گفته است. ورای طعنههای کلامی رد و بدل شده میان طرفین که متاسفانه حکایت آن در میان روشنفکران ایرانی متواتر است، با دکتر علیرضا علویتبار درباره ریشههای معرفتی و تبعات این اختلاف فکری به گفتوگو نشستهایم.
در دهه۷۰ فهم عمومی جامعه ایرانی این بود که کسانی چون محسن کدیور، عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و… در یک مجموعه تحت عنوان روشنفکری دینی قرار دارند و میتوان نظرات آنها را مشابه هم ارزیابی کرد. اینک اما مناسبات این متفکران، به وضعیتی شبه تکفیرگونه رسیده است. دلایل عمده وضعیتی که اینک میان سروش و کدیور پیش آمده است در چیست؟ آیا این امر به طرح نظریههای جدید سروش (رویای رسولانه و نظریه دین و قدرت) برمیگردد یا ریشههایی دیرینهتر دارد؟
ریشه بحث فعلی میان سروش و کدیور به مقال انجمن اپتیک و فوتونیک ایران...
ما را در سایت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : انجمن اپتیک و فوتونیک ایران opsi بازدید : 196 تاريخ : شنبه 22 مرداد 1401 ساعت: 15:47